
Soalan Lazim (F.A.Q)
FAQ
Surat tawaran rasmi akan diposkan ke alamat surat – menyurat pelajar yang telah didaftarkan. Buat sementara waktu, sila rujuk surat tawaran yang telah dimuat turun melalui laman eDaftar.
https://www.unimas.my/kemasukan/tawaran
https://www.unimas.my/kemasukan/tawaran
Pendaftaran melalui eDaftar ialah mulai 19 Julai 2021 sehingga 02 Ogos 2021.
https://asasi.unimas.my/PPUeDaftar/daftar/login.jsp
https://asasi.unimas.my/PPUeDaftar/daftar/login.jsp
1. Emel ke pppu@unimas.my
Log in di pautan Microsoft Office berikut:
https://www.office.com/ dan sila gunakan emel siswa masing-masing.
Contoh: A2100000@siswa.unimas.my
***Sila gunakan emel siswa untuk semua urusan emel dengan
pihak PPPU.
2. Talian telefon di PPPU sedang mengalami kerosakan. Jika ada keperluan untuk menghubungi Pejabat Am, PPPU, sila hubungi nombor sementara berikut pada waktu bekerja dan hari bekerja sahaja. No Telefon Sementara: 011-33166768
Log in di pautan Microsoft Office berikut:
https://www.office.com/ dan sila gunakan emel siswa masing-masing.
Contoh: A2100000@siswa.unimas.my
***Sila gunakan emel siswa untuk semua urusan emel dengan
pihak PPPU.
2. Talian telefon di PPPU sedang mengalami kerosakan. Jika ada keperluan untuk menghubungi Pejabat Am, PPPU, sila hubungi nombor sementara berikut pada waktu bekerja dan hari bekerja sahaja. No Telefon Sementara: 011-33166768
Pendaftaran Kolej ialah pada 03 Ogos 2021 secara dalam talian. Capaian akan dimaklumkan kemudian melalui laman rasmi FB / Telegram PPPU.
Pelajar tidak perlu hadir ke kampus untuk pendaftaran kolej.
Sila ikut laman rasmi PPPU seperti berikut:
Telegram: https://t.me/pppu20212022
FB: https://www.facebook.com/groups/unimaspppu2122/
Pelajar tidak perlu hadir ke kampus untuk pendaftaran kolej.
Sila ikut laman rasmi PPPU seperti berikut:
Telegram: https://t.me/pppu20212022
FB: https://www.facebook.com/groups/unimaspppu2122/
Semua pelajar perlu membuat pendaftaran kolej.
Yuran semester pertama:
1. Asasi Sains – RM1250.00
2. IFS – RM5208.50
Pembayaran boleh dibuat secara dalam talian melalui capaian berikut:
https://payportal.unimas.my/epayment/
Sila tunggu hebahan terkini melalui laman rasmi FB / Telegram PPPU mengenai tarikh mula pembayaran.
1. Asasi Sains – RM1250.00
2. IFS – RM5208.50
Pembayaran boleh dibuat secara dalam talian melalui capaian berikut:
https://payportal.unimas.my/epayment/
Sila tunggu hebahan terkini melalui laman rasmi FB / Telegram PPPU mengenai tarikh mula pembayaran.
Yuran dibayar secara lump sum (Keseluruhan) bagi setiap semester.
Urusan pendaftaran MUET akan dilakukan oleh pihak PPPU.
Bantuan Kewangan Asasi dari KPT.
Untuk pelajar muslim boleh cuba memohon dari Tabung Baitulmal negeri masing-masing.
Selain itu, UNIMAS, melalui Unit Kaunseling, juga menyediakan Tabung Zakat dan Endowment Universiti. Calon- calon yang layak boleh cuba memohon.
Permohon bantuan kewangan dari mana mana badan yang menawarkan biasiswa/ pinjaman pelajaran adalah atas initiatif pelajar sendiri. Pihak PPPU akan membantu dari segi pengesahan pelajar.
Untuk pelajar muslim boleh cuba memohon dari Tabung Baitulmal negeri masing-masing.
Selain itu, UNIMAS, melalui Unit Kaunseling, juga menyediakan Tabung Zakat dan Endowment Universiti. Calon- calon yang layak boleh cuba memohon.
Permohon bantuan kewangan dari mana mana badan yang menawarkan biasiswa/ pinjaman pelajaran adalah atas initiatif pelajar sendiri. Pihak PPPU akan membantu dari segi pengesahan pelajar.
Pelajar dengan pendapatan bulanan keluarga RM10,959.00 dan ke bawah pada tahun 2021.
Terbuka kepada pelajar bagi Program Asasi Sains Hayat dan Asasi Sains Fizikal sahaja.
Terbuka kepada pelajar bagi Program Asasi Sains Hayat dan Asasi Sains Fizikal sahaja.
Urusan permohonan BKA akan dilakukan oleh pihak PPPU. Sila isi borang atas talian yang telah disediakan di dalam eDaftar.
Sila isi Borang Pengesahan Pendapatan Keluarga. Borang ini disediakan dalam laman eDaftar.
Boleh. Permohonan Biasiswa luar adalah diuruskan oleh pelajar sendiri.
Pusat Kesihatan UNIMAS sahaja.
Pelajar Asasi UNIMAS adalah merupakan feeder kepada Program Ijazah Sarjana Muda di UNIMAS.
Tidak digalakkan kerana parkir tidak disediakan untuk pelajar.
Permohonan boleh dibuat pada 13 Ogos 2021 – 20 Ogos 2021 dengan memajukan surat rasmi permohonan kepada Pengarah PPPU.
Tertakluk kepada kelulusan selanjutnya.
Tertakluk kepada kelulusan selanjutnya.
Kadar yuran kolej ialah secara prorate. Yuran akan diselaraskan dan baki wang akan dikreditkan semula ke akaun pelajar.
Sila tunggu hebahan dari masa ke semasa yang akan dibuat melalui laman rasmi FB / Telegram PPPU.
Prosedur masuk ke Sarawak tertakluk kepada pengumuman Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan State Disaster Management Committee (SDMC).
Pelajar boleh menarik diri dengan menulis kepada Pengarah PPPU dan menyatakan sebab penarikan diri.
Pejabat Imigresen di negeri masing-masing.
Pelajar boleh memilih salah satu.
Jika memilih untuk menggunakan passport antarabangsa, sila pastikan tempoh sah passport ialah 1 tahun 6 bulan.
Jika memilih untuk menggunakan passport antarabangsa, sila pastikan tempoh sah passport ialah 1 tahun 6 bulan.
Kos Permohonan DPT: RM5.00
Kos Permohonan Passport: RM200
Kos Permohonan Passport: RM200
Sila tinggalkan isikan dengan tanda sengkang (-) atau kosong (0) pada bahagian bank semasa mengisi eDaftar. Maklumat bank boleh dikemaskini kemudian apabila pelajar telah membuka akaun bank.
Pelajar dinasihatkan untuk TIDAK mengisi maklumat akaun bank ibubapa/ penjaga.
Pelajar dinasihatkan untuk TIDAK mengisi maklumat akaun bank ibubapa/ penjaga.
Pelajar boleh membuka akaun di mana-mana bank. Walau bagaimanapun, untuk makluman, ATM dan Bank yang terdekat dengan kampus ialah Bank Islam.
Borang-borang boleh dimuat turun melalui laman eDaftar.
Borang-borang yang telah diisi tidak perlu dihantar/dipos ke UNIMAS. Sila bawa bersama semasa mendaftar masuk ke kampus pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian.